NLFR
Yachtman - Stuurbrevet - ICC - Marifonie - SRC/GMDSS

Veelgestelde vragen aan Altaïr

veel gestelde vragen

Yachtman

Is 16 weken voldoende voor een cursus Yachtman? Altaïr geeft al 32 jaar cursussen Yachtman. Het zeer grote aantal geslaagden bewijst dat 16 lessen voldoende is. Trouwens ... als je een les moeilijk vindt, mag je deze opnieuw bijwonen op een andere locatie. Om deel te nemen aan het examen moet je nu studeren. En dat doe je thuis!
Ik wil een jacht huren op zee in het buitenland. Is het brevet Yachtman voldoende? Het brevet Yachtman wordt in het buitenland geaccepteerd.
Heeft een cursus Yachtman nog zin, nu het ICC er is? Meer dan ooit. Het brevet Yachtman bewijst dat je je materie beheerst en dat je dus veilig zult varen. Het ICC bewijst geen enkele bekwaamheid. Het ICC is voor de buitenlandse verhuurder een gemakkelijk te herkennen brevet, meer niet. Je kan met Yachtman een ICC-C aanvragen.
Moet ik het RYA brevet Dayskipper hebben om een boot te kunnen huren in het buitenland? Helemaal niet. Zie je al die Fransen al naar Engeland een RYA brevet gaan halen?
Is de cursus Yachtman voldoende om op zee te gaan varen? Neen, je moet over behoorlijk wat praktijkervaring beschikken. De cursus Yachtman is een onderdeel van een vollediger opleiding.
Is de cursus Yachtman een zeilcursus? Neen. De cursus Yachtman behandelt reglementen, navigatie, veiligheid en zeemanschap.
Bestaat er een snelcursus Yachtman? Neen, dit is absurd. Dat begrijp je wel als je de "gewone" cursus volgt.
Welke voorkennis heb je nodig om de cursus Yachtman te kunnen volgen? In principe geen. Er is geen wiskunde! Alles wordt van begin af uitgelegd.
Is Yachtman equivalent met het Nederlandse TKN? Zoals het nu is... helemaal niet. Yachtman is veel uitgebreider, bevat meer onderwerpen en vakken, gaat dieper op de onderwerpen in.
Moet ik praktijk kunnen voorleggen om het Yachtman brevet te krijgen? Neen. Maar over praktijkervaring beschikken om op de vragen vlot te kunnen antwoorden, is wel een voordeel.
Is het examen moeilijk? Sommigen zeggen van niet, sommigen zeggen van wel. Het hangt af van je studie inspanningen. Een cursus volgen is een enorm voordeel.
Waar vind ik goede cursusboeken Yachtman? Altaïr Vaarschool is de enige met een volledige set cursusboeken.
Gaat Stuurbrevet het Yachtmanbrevet vervangen? Neen, helemaal niet.

Stuurbrevet

Is 10 weken voldoende voor een cursus Stuurbrevet? Ja! Altaïr Vaarschool geeft al sinds 1995 cursussen Stuurbrevet. Het zeer grote aantal geslaagden bewijst dat 10 lessen voldoende is. Trouwens ... als je een les moeilijk vindt, dan mag je deze opnieuw bijwonen op een andere locatie. Om deel te nemen aan het examen moet je ook je les instuderen. En dat doe je thuis. Let op: minder is riskant. Dan lever je kennis in.
Geeft de snelcursus (2 volledige dagen) evenveel garantie om te slagen? Tja, je leert op 2 dagen uiteraard minder dan op 10 avonden. Tijdens de snelcursus worden wel alle examenvragen behandeld. Alleen heb je minder tijd om die te verwerken dan tijdens een uitgebreide avondcursus. Een snelcursus is efficient, maar je moet meer inspanning doen op een korte periode. Een stoomcursus van 1 dag is zelfbedrog.
Ik heb mijn theoretisch examen afgelegd. Wanneer ontvang ik mijn stuurbrevet? Ben je geslaagd en is je dossier in orde (dienstboekje opgestuurd) dan kan het nog tot 7 weken duren om je brevet aan te maken en naar je op te sturen. In het beste geval duurt het tot 8 weken vooraleer je het brevet ontvangt. Maar ... als je het dientsboekje bezorgt in de "komkommertijd" (in de zomer bijvoorbeeld of lang na de examens) dan kan het soms maanden duren. Stuur tijdig je dienstboekje binnen!
Ik ga met een jetski varen. Heb ik een stuurbrevet nodig? Ja
Heb ik op zee een stuurbrevet nodig? Neen. Maar ... kennis van zaken is wel vereist. Wij raden iedereen aan een theoretische cursus te volgen én eventueel praktische opleiding. Veiligheid staat voorop.
Ik wil een jacht huren op zee in het buitenland. Is het Stuurbrevet voldoende? Neen. Het Stuurbrevet geldt voor het varen op de binnenwateren. Nochtans misbruiken veel zeilers, die in het buitenland een zeiljacht huren, dit Stuurbrevet als geldig vaarbewijs. Is dit onwetendheid of hopen op het feit dat ze daar in het buitenland toch niet goed begrijpen wat het Stuurbrevet betekent? We laten dit in het midden.
Is het Belgisch Stuurbrevet internationaal erkend? De meeste landen zullen het Belgisch stuurbrevet erkennen maar u kunt voor het plannen van uw reis in het buitenland even informeren. Probleem is dat de Belgisch brevetten enkel in het Nederlands en Frans beschikbaar zijn. Je kan met een Stuurbrevet een ICC aanvragen, dat de meeste verhuurbedrijven gemakkelijker herkennen.
Welke voorkennis heb je nodig om de cursus Stuurbrevet te kunnen volgen? Geen
Welke opleiding heb ik nodig om veilig met een motorboot te kunnen varen op de binnenwateren? Je volgt een cursus Stuurbrevet én je legt het examen af
- Je volgt een praktijkweekend of -dag motorbootvaren
- Je volgt een cursus marifonie-VHF én je legt examen af.
Moet is een vaarbewijs hebben om op de binnenwateren te varen? Ja, het Stuurbrevet is verplicht voor al wie vaart met een boot die sneller kan dan 20km/uur of langer is dan 15 meter.
Wat is het voordeel van een avondcursus stuurbrevet? Tijdens de avondcursus is er ook tijd om dieper op de leerstof in te gaan. Je leert dus niet alleen de examenvragen, maar ook praktische kennis die je kan toepassen. Vermits de examens moeilijker worden is deze formule aan te bevelen.
Wat is het voordeel van een snelcursus stuurbrevet? De snelcursus behandelt uitsluitend de examenvragen en gaat minder in op de achtergrond. Het voordeel is dat de cursus minder tijd vraagt.
Moet ik praktijk voorleggen om het Stuurbrevet brevet te krijgen? Ja, je moet een dienstboekje binnenbrengen. Hierin moet praktijkervaring worden aangetoond. Je moet meer dan 6 uur hebben gevaren met een erkende school of meer dan 12 uur met iemand anders, die een stuurbrevet heeft. Dit laatste gaat in 2014 afgeschaft worden.
Is het examen moeilijk? Het was in het verleden spot gemakkelijk. Belachelijk gemakkelijk. Maar dit is sinds mei 2011 veranderd. De leerstof wordt uitgebreid, er worden vragen gesteld die nooit eerder werden gesteld en er worden denkvragen gesteld. Uit het hoofd leren loont niet meer.

VHF / GMDSS

Ik heb nog geen marifoonbrevet. Welk moet ik kiezen? Als je op de binnenwateren gaat varen dan raden wij u het gewone VHF-brevet aan. Hiermee bedoelen wij het Beperkt Certificaat voor Radiotelefonist.
Ga je op zee varen? In dat geval kan je beter investeren in de toekomst en gaan voor het SRC-brevet. Meer en meer VHF-toestellen zijn uitgerust met digitale oproep mogelijkheid (DSC).
Ik ben in het bezit van het Beperkt Certificaat. Krijg ik voor het examen SRC vrijstelling van bepaalde vakken? Neen. Je moet alle examenstof opnieuw leren en er examen over afleggen. Daarom is het niet verstandig eerst VHF examen te doen en later SRC. Je doet veel beter ineens SRC.
Ik ga in het buitenland varen. Heb ik daar een marifoonbrevet nodig? Ja. De brevetten voor VHF en SRC zijn in het buitenland geldig.
Ik huur al jaren een boot in het buitenland en men heeft mij nog nooit om een marifoonbrevet gevraagd. Dan heb je geluk gehad. Het is niet omdat men niet controleert dat er geen brevet vereist is! Controle wordt in vele landen behoorlijk strenger (vooral Kroatië).
Wat is het verschil tussen VHF en VHF/DSC? Vooraleer je een gesprek kunt voeren, moet je de gesprekspartner oproepen. Met een gewone marifoon gebeurt de oproep met spraak. Met een VHF-DSC gebeurt dit digitaal.
Is het examen moeilijk? Neen, alles wordt duidelijk in de les behandeld en de vragen zijn "goed te doen".
Moet ik om op zee te varen een marifoon hebben? Neen, het is nog niet wettelijk verplicht. Maar je bent wel niet meer van deze tijd als je geen marifoon hebt. Je veiligheid is belangrijk!
Moet ik om op de binnenwateren te varen een marifoon hebben? Ja, voor boten van meer dan 7 meter.

Allerlei

Wat is een ICC? Het ICC is een herkenbaar certificaat waardoor het gemakkelijker wordt om in het buitenland een boot te huren.
Geeft elke cursus een voldoende voorbereiding op de examens? Zeker. Elke cursus van Altaïr behandelt alle examenvragen.
Hoe moet ik een vlaggenbrief of een immatriculatieplaat aanvragen? Hiervoor verwijzen wij u naar de site van de overheid.
Ik heb geen enkele ervaring met een motorboot. Hoe begin ik eraan? Je kan starten met een klassikale cursus Stuurbrevet of met een praktijkdag motorbootvaren. Het maakt niet uit. Je doet waar je tijd voor hebt.
Ik heb al een stuurbrevet maar geen ervaring. Je kan bij ons deelnemen aan een opleiding met geselecteerde praktische oefeningen.
Ik heb een motorboot en heb veel moeite om aan te meren. Altaïr is gespecialiseerd in het geven van opleidingen havenmanoeuvres. Wij leren je op de juiste manier rekening te houden met de invloed van de wind, motor, stroom en andere hindernissen.
Welke opleiding heb ik nodig om veilig met een motorboot te kunnen varen op de zee? We raden de cursus Yachtman aan, aangevuld met een weekend havenmanoeuvres.
Welke opleiding heb ik nodig om veilig met een zeiljacht te kunnen varen op zee? Je moet het toch zeker tot het niveau Dayskipper brengen. Zie Altair Zeilschool.
Ik ben mijn Stuurbrevet verloren. Waar kan ik een duplicaat aanvragen? Je moet een formulier invullen en opsturen naar de Federale Overheidsdienst van Mobiliteit en Vervoer. Zij sturen u dan een nieuw stuurbrevet op.
Moet ik één of ander vaarbrevet hebben om in het buitenland op zee te varen? Ja, Yachtman. Maar met het ICC kan je in sommige landen vlotter bediend worden.
Ik heb geen enkele ervaring met een zeiljacht. Hoe begin ik eraan? Met een zeilinitiatie weekend. Zie Altair Zeilschool.