NLFR
Yachtman - Stuurbrevet - ICC - Marifonie - SRC/GMDSS

Vragen Stuurbrevet - wanneer heb ik een vaarbewijs nodig?

Welke soorten stuurbrevet zijn er?

Het stuurbrevet is de officiële Belgische benaming voor een vaarbewijs. Indien je vaart met een snelle motorboot (die meer dan 20 km/uur kan varen) of een grote boot (die langer is dan 15 m), dan moet je beschikken oveer een stuurbrevet.

Er zijn 2 soorten stuurbrevet:
Met het beperkt stuurbrevet mag je varen op de binnenwateren (daar waar geen zeeschepen varen).
Met het algemeen stuurbrevet mag je bovendien ook varen op de Beneden-Zeeschelde en langs de kust.

Moet ik eerst een cursus theorie volgen en dan de praktijk?

Gewoontegetrouw denken de meesten dat je eerst de theorie moet volgen en dan pas de praktijk.

Maar... dit geldt hier niet. Je doet eerst waarvoor je de tijd hebt. De theorie en praktijklessen staan volledig los van mekaar. Je kan dus eerst de praktijk doen en pas later de theorie. Slaag je voor theorie of praktijk, dan is dit 3 jaar geldig.

Wat is een ICC (International Certificate of Competence)?

Het ICC is geen brevet. Het is het bewijs dat je een brevet bezit. Dit is handig wanneer je een pleziervaartuig gaat huren in het buitenland. Bijna alle verhuurbedrijven vragen het ICC. Vergeet echter toch ook niet je "echte" brevet mee tenemen op reis; het Stuurbrevet of Yachtman dus.

Je vindt alle informatie op onze pagina "Brevetten".

Altaïr werkt samen met het officiële Belgisch Brevettencentrum voor de Pleziervaart (erkenningsnummer C11) om de administratie i.v.m. de aflevering van het ICC te verzorgen.

Wat is een examendossier?

Een examendossier bestaat uit alle elementen die nodig zijn om het stuurbrevet te bekomen. Wij zijn door de overheid (FOD Mobiliteit en Vervoer) erkend om dit dossier voor jou te beheren. Dit is in het cursusgeld bij Altaïr inbegrepen. Je hoeft hiervoor niet extra te betalen.

Let op: Het theoretisch examen wordt afgenomen door de FOD Mobiliteit en Vervoer en ieder examendeel moet je bij hen reserveren en ook betalen (44 Euro per examen).

Waar moet je aan voldoen om een Belgisch Stuurbrevet te behalen? Minimum 16 jaar zijn (het theoretisch examen kan je afleggen vanaf 15 jaar)

In goede gezondheid verkeren (attest vanwege arts vereist)

Slagen voor het theoretische examen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer

Certificaat bezitten van een geslaagd praktijkexamen

Een volledig examendossier hebben bij Altaïr Vaarschool.

Wat is het verschil tussen het examendossier en het examen zelf?

Het examendossier is de plaats waar alles wat nodig is voor je stuurbrevet wordt verzameld. Dit dossier wordt beheerd door een representatieve organisatie. Het is verplicht om zo’n dossier aan te maken. Je kan dit niet zelf regelen.

Het Belgisch Brevettencentrum voor de Pleziervaart (BBP) is door de FOD Mobiliteit en Vervoer erkend als representatieve organisatie. De betaling voor het beheer van het examendossier doe je aan het BBP.

Het theoretisch examen wordt afgenomen door de FOD Mobiliteit en Vervoer en ieder examendeel dient bij hen te worden gereserveerd en ook aan hen betaald.

Wat is de minimum leeftijd om een Belgisch Stuurbrevet te bekomen? De minimum leeftijd voor het bekomen van een Belgisch Stuurbrevet is 16 jaar. Altaïr accepteert leerlingen van 15 jaar.
Hoe bekom ik een geldig medisch attest? Het medisch attest dat je moet laten invullen door je huisarts is beschikbaar op onze pagina "Hoe bekom je het Belgisch Stuurbrevet?". Het attest is 3 maanden geldig. Je haalt dit best op het einde van het administratieve proces.

Print dit af, neem het mee bij je doktersbezoek en laat het door de geneesheer invullen. Scan het document in PDF-formaat en koppel het aan je examendossier bij de FOD Mobiliteit en Vervoer.

Gaat Stuurbrevet het Yachtmanbrevet vervangen?

NeenHet Yachtman brevet heeft behoorlijk meerwaarde. Meer en meer verhuurbedrijven van jachten op zee beoordelen de huurder niet alleen op het bezit van een brevet, maar ook op ervaring en kennis. En met Yachtman héb je dat. 

Is het Stuurbrevet alleen voor motorboten? Oorspronkelijk was dat wel de bedoeling. Het stuurbrevet is in het leven geroepen om te varen op de binnenwateren in België. In het kader van de nieuwe wet op de pleziervaart, is het algemeen stuurbrevet ook van toepassing voor het varen op zee tot 6 mijl uit een kust. En daar kan ook gezeild worden. Dus in de toekomst zal het stuurbrevet ook waarde hebben voor het zeilen dicht bij de kust. In de nieuwe wet is een verdubbeling: stuurbrevet zeilen én stuurbrevet motorbootvaren. Het verschil is... de praktijktest zeilen.
Ik ga met een jetski varen. Heb ik een stuurbrevet nodig? Ja, zeker. Er is geen speciaal "jetski-brevet".
Heb ik op zee een stuurbrevet verplicht nodig? Ja, voor wie met een boot vaart, die sneller kan dan 20km/uur of langer is dan 15m.
Ik wil een jacht huren op zee in het buitenland. Is het stuurbrevet voldoende? Ja en neen. Dit is een dubieus antwoord.
Wettelijk gesproken: ja. Het algemeen stuurbrevet is officieel erkend in alle landen waar je een boot voor het varen op zee kunt huren. Veel zeilers maken hier gretig misbruik van, omdat een stuurbrevet nu eenmaal eenvoudiger te behalen is dan een yachtman brevet.
Verstandelijk gesproken: neen, want in de huidige wetgeving is er geen degelijke praktijkkennis vereist.
Praktisch gesproken: neen. Meer en meer verhuurders vragen naast een relevant brevet ook een maritiem cv voor te leggen. Met alleen een brevet, maar onvoldoende praktijkervaring krijg je in veel gevallen de boot niet meer mee.
Is het Belgisch stuurbrevet internationaal erkend? Ja, zeker toch in Europa. De meeste landen zullen het Belgisch stuurbrevet erkennen maar je kunt voor het plannen van uw reis in het buitenland even informeren. Probleem is dat de Belgische brevetten enkel in het Nederlands en Frans beschikbaar zijn. Je kan met een stuurbrevet een ICC aanvragen, dat de meeste verhuurbedrijven gemakkelijker herkennen.
Is de cursus Stuurbrevet voldoende om op zee te gaan varen? Met de kennis van de cursus Algemeen Stuurbrevet ken je voldoende om dicht bij (in het zicht van) de kust te varen. Bijvoorbeeld Nieuwpoort-Oostende.
Is Stuurbrevet equivalent met het Nederlandse Vaarbewijs? Ja.
  • Beperkt Stuurbrevet = Vaarbewijs I
  • Algemeen Stuurbrevet = Vaarbewijs II
Waar vind ik goede cursusboeken Stuurbrevet? Bij Altaïr uiteraard :) Altaïr gebruikt de meest veelzijdige cursusboeken die je in België kunt vinden: het leerboek Stuurbrevet, 272 pagina's en het Grote Oefenboek met meer dan 2.600 examenvragen. De boeken worden uitgegeven door een professionele en gespecialiseerde uitgeverij "Alcyone Nautic Editions".
Welk lesmateriaal heb ik nodig? Voor het examen is er buiten de leerboeken niets meer nodig.
Praktisch: wie met een jacht gaat zeilen of met een grotere motorboot op ruimer water gaat varen raden we aan een passer en een plotter aan te schaffen.
Ik ben niet geslaagd in mijn theoretisch examen. Wat moet ik nu doen? Je maakt een nieuwe afspraak bij de FOD met de link die je gekregen hebt voor je eerste examen. Een herkansing is niet gratis.

Let op: het Algemeen Stuurbrevet bestaat uit twee examens: het Beperkt Stuurbrevet en de aanvulling op het Algemeen Stuurbrevet.