NLFR
Yachtman - Stuurbrevet - ICC - Marifonie - SRC/GMDSS

Altaïr Praktijktestcentrum                             bel  03-651.40.62

Op motor varen

Praktische info

Wat is de beste formule?

Een afzonderlijke praktijktest is alleen zinvol als je écht zeker bent dat je de praktische kennis beheerst. Zoniet is het verloren moeite.

1. Permanente evaluatie

De beste formule is via permanente evaluatie. Deze moet officiëel gebeuren op één dag. Dit heeft consequenties. Wat is de kans dat, als je totaal geen ervaring hebt met op motor varen, je op één dag alles leert én op diezelfde dag met succes een test aflegt? Het antwoord is "niet zo groot".

Daarom voorzien wij 2 situaties:

1. voor wie reeds ervaring heeft

Een opleiding én permanente evaluatie is zinvol.

2. voor wie geen ervaring heeft

Eerst één volledige dag opleiding (zonder test) is sterk aan te bevelen, maar niet verplicht. Vervolgens een tweede dag opleiding met permanente evaluatie. Het voordeel is dat het schip waar je de test aflegt al kent.

Prijs

De prijs voor permanente evaluatie bestaat uit
de prijs van de opleiding: zie het programma.

Data en formules

De opleiding én test Motorvaren kan tijdens
- dagopleiding (motorboten)
- weekend opleiding (motorboten en zeiljachten)
Klik hier voor het programma

 

2. Afzonderlijke praktijktest

Tijdens een afzonderlijke praktijktest wordt er geen opleiding gegeven.

De data en de kosten voor een afzonderlijke praktijktest vind je hier.

De wet zegt dat de test minstens één uur per deelnemer moet duren.

Je krijgt voor de test tijd om het schip te leren kennen.

3. Praktijktest op eigen boot

Dit is maatwerk.
Voor meer info: 03-6514062  of  altair@skynet.be

 

Data afzonderlijke test motorvaren

Nieuwpoort op motorboot za 14/08, zo 15/08, za 28/08, zo 29/08, za 11/09, zo 12/09
za 18/09, zo 19/09, za 25/09, zo 26/09, za 02/10, zo 03/10
za 16/10, zo 17/10, za 23/10, zo 24/10, za 30/10, zo 31/10
Nieuwpoort op zeiljacht za 14/08, zo 15/08, za 28/08, zo 29/08, za 11/09, zo 12/09
za 18/09, zo 19/09, za 25/09, zo 26/09, za 02/10, zo 03/10
za 16/10, zo 17/10, za 23/10, zo 24/10, za 30/10, zo 31/10 
Antwerpen op motorboot za 21/08, zo 22/08, za 04/09, zo 05/09, za 11/09, zo 12/09
za 18/09, zo 19/09, za 25/09, zo 26/09, za 09/10, zo 10/10
za 16/10, zo 17/10, za 30/10, zo 31/10, za 06/11, zo 07/11 
Gent op motorboot za 21/08, zo 22/08, za 04/09, zo 05/09, za 11/09, zo 12/09
za 18/09, zo 19/09, za 25/09, zo 26/09, za 09/10, zo 10/10
za 16/10, zo 17/10, za 30/10, zo 31/10, za 06/11, zo 07/11  
Viersel op motorboot za 21/08, zo 22/08, za 04/09, zo 05/09, za 11/09, zo 12/09
za 18/09, zo 19/09, za 25/09, zo 26/09, za 09/10, zo 10/10
za 16/10, zo 17/10, za 30/10, zo 31/10, za 06/11, zo 07/11  
Deinze op motorboot za 21/08, zo 22/08, za 04/09, zo 05/09, za 11/09, zo 12/09
za 18/09, zo 19/09, za 25/09, zo 26/09, za 09/10, zo 10/10
za 16/10, zo 17/10, za 30/10, zo 31/10, za 06/11, zo 07/11  
Yvoir op motorboot za 21/08, zo 22/08, za 04/09, zo 05/09, za 11/09, zo 12/09
za 18/09, zo 19/09, za 25/09, zo 26/09, za 09/10, zo 10/10
za 16/10, zo 17/10, za 30/10, zo 31/10, za 06/11, zo 07/11  

Twee examensessies per dag

09.30 - 13.00
14.00 - 17.30

Prijs

deelname per examen per persoon: €175
deelname per examen per boot: €525
maximaal 3 examinandi aan boord

Wat wordt er getest?

Algemene veiligheid

1.1  Rekening houden met andere weggebruikers en waterwegaanduidingen.

1.2  Veilige en aangepaste snelheid aanhouden.

1.3  Juiste en efficiënte uitkijk houden.

1.4  Rekening houden met de voorrangsregels en correct reageren.

1.5  Efficiënte communicatie.


Start

2.1  Veiligheidsbriefing geven. Aangeven plaats en gebruik aanwezige veiligheidsuitrusting.

2.2  Beschrijven waarop het voorspelde weer de vaaromstandig-heden zal beïnvloeden (golfslag, hogerwal/lagerwal, enz.).

2.3  Juiste controles uitvoeren voor het starten.

2.4  Brandstofvoorraad checken.

2.5  Motor starten. Juiste controles uitvoeren na het starten.

2.6  Dodemanskoord gebruiken (indien nodig).


Vertrek van steiger of ponton

3.1  Beschrijven en toepassen hoe landvasten en springen gebruikt moeten worden bij vertrek aan hogerwal / lagerwal / langswal.

3.2  De boot veilig manoeuvreren uit zijn ligplaats.

3.3  Stootwillen correct gebruiken.
Varen - De boot keren in beperkte ruimte

4.1  Koers rechtdoor, bocht over stuur- en bakboord, U-bocht, achteruitvaren.

4.2  Buitenboordmotor: trimcorrectie.

4.3  Efficiënt gebruik van voor- en achteruit met de juiste roerstand.

4.4  Ten allen tijde volledige controle bewaren over het vaartuig.

4.5  Noodstop.


Man over boord (dummy) recupereren

5.1  Efficiënt communiceren met bemanning en drenkeling.

5.2  Ervoor zorgen dat er visueel contact blijft met de drenkeling.

5.3  Onder juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen.

5.4  Correct contact maken met de drenkeling.

5.5  De drenkeling terug in / op de boot recupereren.

5.6  De juiste behandeling van de drenkeling aan boord omschrijven.


Langszij afmeren aan steiger, ponton, sluis

6.1  Geschikte aanlegplaats kiezen.

6.2  Zorgen dat juiste landvasten en stootwillen klaarliggen.

6.3  Onder juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen.

6.4  Stootwillen correct gebruiken.

6.5  Zorgen voor doeltreffend vastmaken aan steiger of ponton of sluismuur.

6.6  Motor afzetten en afsluitende controles uitvoeren.

De rode kaart

Stoppers beëindigen het examen onmiddellijk 

Fouten op stoppers van het examen hebben een onmiddellijk einde van het examen tot gevolg, waarbij de examinandus als niet geslaagd wordt beschouwd.

Deze stoppers worden in het bovenstaande in het rood aangegeven.